مفسران در تفسیر این آیه وجوه عدیده ای را مطرح کرده اند از جمله بهترین آنها چیزی است که در تفسیر فخر رازی آمده است و حاصل آن این است که در شریعت اسلام آمده است که کسی که چند جنس را در یک معامله خرید و برخی از آنها معیوب درآمد، مشتری می تواند همه ی اجناس را پس دهد یا همه را نگهدارد و اینکه تنها معیوب ها برگرداند صحیح نیست. (این عمل که تبعض صفقه نامیده می شود، روا نیست). در نماز نیز انسان عابد که عبادت ناقص بجا آورده است، آن را تنها به خدا عرضه نمی کند بلکه با عبادت جمیع عابدان از انبیاء و اولیاء و صالحان عرضه می کند و عرضه کلی موجب پذیرش عبادت او می شود چه اینکه حتماً خدا همه را با هم برنمی گرداند و رد برخی همان تبعض صفقه است و از آن نهی شده است پس خدا عمل او را نیز در ضمن عمل بقیه می پذیرد.
نظرات شما عزیزان: